چگونه شرح حال معنوی بگیریم؟

Authors

nadere memaryan متخصص پزشکی اجتماعی، واحد مدیریت دانش بالینی سلامت معنوی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران. (نویسنده مسؤول)

hoda doost ali vand دانشجوی دکترای روانشناسی بالینی، انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.

maryam mehrabi کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی، دفتر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، تهران ، ایران.

maryam rasouli دکترای تخصصی پرستاری، استادیار گروه کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران ، ایران.

abstract

مقدمه: در سال های اخیر رشد فزاینده‏ای در توجه به بعد معنوی ماهیت انسان در جهت مراقبت بهداشتی بهتر صورت گرفته است. یکی از راه‏های پرداختن به این موضوع، اخذ شرح‏حال معنوی بیماران در مراکز مراقبت بهداشتی است. شرح‏حال معنوی، مجموعه‏ای از سؤالات است که می‏تواند باورها و تجارب معنوی بیمار را با یک مصاحبه ساده کاوش نماید. مطالعه حاضر به دنبال ایجاد مدلی برای اخذ شرح‏حال معنوی بوده است. روش: مطالعه حاضر بر مبنای یک رویکرد کیفی بود. در ابتدا، هیأتی از کارشناسان شکل گرفت. پس از مرور منابع مرتبط بسیار، خلاصه‏سازی نتایج و رسیدن به اجماع از سوی کارشناسان فلسفه، سلامت عمومی و علوم اجتماعی و آموزشی، مفهومی کاربردی از معنویت پایه‏ریزی شد. سپس یک پرسشنامه دوقسمتی طراحی شد. این فرآیند با استفاده از چهار ابزار در دسترس منتخب، پس از کسب نظرات کارشناسان به وسیله روش دلفی و به دست آوردن اجماع آنها اجرا شد. یافته‏ها : 16 پرسش نهایی به دو بخش تقسیم شدند. اولین بخش سؤالات در ارتباط با باورها، اخلاق، ارزش‏ها، رفتارها و تجارب معنویت بود. درمانگر می‏تواند از این سؤالات برای بیرون کشیدن اطلاعات معنوی مورد نیاز به شیوه‏ای دقیق و دوستانه، برای تمامی بیماران در هر موقعیتی استفاده کند. دومین بخش سؤالات بر مبنای نیازهای معنوی بیماران بستری، شکل گرفته است. نتیجه‏گیری : امید است که همراه با برقراری رابطه صمیمی‏تر بین بیمار و درمانگر با استفاده از چنین ابزاری، در راستای بهبود و تسریع فرآیند درمان بیماران گام برداریم.

Upgrade to premium to download articles

Sign up to access the full text

Already have an account?login

My Resources

Save resource for easier access later


Journal title:
فقه پزشکی

جلد ۵، شماره ۱۶-۱۵، صفحات ۱۳۵-۱۵۴

Hosted on Doprax cloud platform doprax.com

copyright © 2015-2023